We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.
Wat is personal branding en wat kun jij ermee?
Wat is personal branding? Deze term hoor je steeds vaker in de huidige digitale wereld. Maar wat betekent het eigenlijk en waarom is het zo belangrijk? In dit artikel ontdek je er alles over wat personal branding is, de betekenis ervan en een stappenplan om jezelf online te onderscheiden!
Wat is personal branding?
Laten we beginnen met de belangrijkste vraag: wat is personal branding? Als je aan personal branding betekenis wilt hangen, is ‘je persoonlijke merk’ de beste definitie.
Personal branding verwijst naar het proces waarbij je jezelf als een merk positioneert. Het draait om het bewust creëren en beheren van een imago en reputatie rondom jezelf als individu. Net zoals bedrijven hun merkidentiteit ontwikkelen om zich te onderscheiden, kun je als individu ook een sterk persoonlijk merk opbouwen.
Waarom heb je een persoonlijk merk nodig?
Personal branding is allereerst interessant voor zzp’ers en ondernemers omdat het hen een gezicht achter hun bedrijf geeft. Het helpt om klanten aan te trekken en te behouden én om zich van hun concurrenten te onderscheiden. In plaats van een abstract bedrijf, krijgen hun klanten een concreet gezicht. Of je nu steeds waardevolle informatie deelt of juist humor als je persoonlijke merk inzet, dat wat je uitstraalt, verbindt je doelgroep aan jou als persoon en vervolgens aan je bedrijf. Ga je bijvoorbeeld voor waardevolle informatie delen, dan word jij gezien als expert. Vervolgens vertrouwt je doelgroep je dus, omdat jij ergens verstand van hebt, en gaan ze sneller bij jou kopen.
Daarnaast is personal branding ook heel interessant voor mensen in loondienst en bijvoorbeeld interimmers en detachanten. Door zich als expert in hun vakgebied te positioneren, kunnen ze gemakkelijker een nieuwe baan of opdracht vinden. Het helpt hen ook om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Dus: of je nu voor jezelf werkt of in dienst bent, een sterk persoonlijk merk opbouwen kan je veel opleveren!
Personal branding stappenplan
- Weet wie je bent en waar jij als persoon voor staat. Wat maakt jou uniek en onderscheidend? Identificeer je sterke punten, vaardigheden en ervaringen die je kunt gebruiken om jezelf te positioneren in jouw vakgebied.
- Definieer je doelgroep. Het is belangrijk om te weten wie je wilt bereiken met je personal branding. Analyseer je doelgroep en begrijp hun behoeften, interesses en uitdagingen. Zo kun je jouw boodschap daarop afstemmen. Deel je bijvoorbeeld jouw kennis over een uitdaging waar je doelgroep mee zit, en help je hen op die manier, dan gaan ze jou zien als expert.
- Communiceer je verhaal. Vertel je verhaal op een authentieke en boeiende manier. Laat mensen kennismaken met wie je bent en deel jouw kennis, verhalen en passie. Gebruik daarbij passende kanalen: denk aan social media, blogs of een podcast.
- Wees consistent. Consistentie is essentieel in personal branding. Zorg ervoor dat je consistent bent in je boodschap, je visuele identiteit en je acties. Dit helpt bij het opbouwen van herkenning en vertrouwen bij je doelgroep. Zij herkennen jou dan vervolgens als degene die altijd laagdrempelig en informeel kennis deelt over beleggen, of degene die tips over duurzaamheid altijd met humor deelt. Denk ook na over jouw tone of voice: hoe communiceer je? Gebruik je graag veel korte zinnen, heb je bepaalde schrijfwijzes die jij prettig vindt, gebruik je veel emoji’s of juist weinig? Door daar over na te denken, kun je ervoor zorgen dat al jouw berichten hetzelfde gevoel oproepen. Het versterkt bovendien je boodschap: wil jij als een expert gezien worden, dan kun je waarschijnlijk beter niet te veel afkortingen gebruiken en twijfelwoorden (eigenlijk, misschien, denk ik, waarschijnlijk, etc.) beter vermijden voor een meer overtuigende boodschap.
- Blijf leren en groeien. Personal branding is een voortdurend proces. Blijf jezelf ontwikkelen, leer nieuwe vaardigheden en blijf op de hoogte van ontwikkelingen in jouw vakgebied. Dit helpt je om relevant en up-to-date te blijven en je autoriteit te versterken. Hou ook goed in de gaten hoe jouw boodschappen presteren. Welke posts op social media werken goed en welke juist minder? Welk tijdstip levert het meeste op? Hoe meer je meet, hoe meer je weet!
Een extra tip: lees ons artikel over LinkedIn personal branding voor handige tips op dat kanaal.
Conclusie
Personal branding is een krachtig middel om jezelf te onderscheiden, vertrouwen op te bouwen en nieuwe kansen te creëren. Door jezelf te zien als een merk en bewust te werken aan je imago en reputatie, kun je jezelf positioneren als een expert in jouw vakgebied. Door consistent te zijn, je verhaal te delen en te investeren in je online aanwezigheid, kun je je personal branding aanzienlijk verbeteren..
In dit artikel heb je antwoord gehad op de vraag ‘wat is personal branding’ en heb je een personal branding betekenis gekregen. Ook hebben we een personal branding stappenplan met je gedeeld waarmee jij direct al de eerste stappen kunt zetten richting jouw eigen persoonlijke merk. Heb je op dit moment nog vragen? Stel ze dan aan ons. Wij helpen je graag verder!
Meer informatie over dit artikel?
Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.