We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.
Employerbranding-strategie: met deze 4 stappen zet je jouw werkgeversmerk op
Hoe zet je een employerbranding-strategie op? Als je voor jouw bedrijf aan de slag wil met employer branding, heb je een strategie nodig. Alleen zo zorg je dat al jouw efforts gericht en effectief zijn! Met behulp van een employerbranding-stappenplan. In dit artikel vind je de vier belangrijkste stappen, een handig employerbranding-model en meer. Zo kun jij zelf direct van start.
Voor we de employerbranding-strategie induiken, eerst nog dit: heb je andere vragen over employer branding? Zoals:
- Een compleet verhaal nodig? Download dan ons handige (gratis) employerbranding-magazine!
- Weet je eigenlijk nog niet precies waar het over gaat? Lees dan ons artikel ‘Wat is employer branding?’
- Op zoek naar concrete tips? Lees dan ‘7 handige employerbranding-tips’.
- Employer branding uitbesteden? Neem dan eens een kijkje op onze pagina over employer branding & recruitment marketing.
Stap 1: zorg dat het intern klopt
Een goede employerbranding-strategie begint bij de basis. Als je aan de buitenwereld wilt laten zien waarom het aantrekkelijk is om bij jouw organisatie te werken, moet je wel eerst zorgen dát het aantrekkelijk is om bij jou te werken. Alleen een (opr)echt verhaal slaat aan.
Het is belangrijk dat je huidige werknemers tevreden zijn over hun werkplek. Net zoals tevreden klanten een bedrijf of ervaring aanraden bij hun vrienden en familie, vertellen ook tevreden medewerkers over hun werk. Zij worden je ambassadeurs (stap 3). Zorg dus dat het intern goed zit, dat je mensen blij zijn bij jou. Leg dat wat jij te bieden hebt aan je werknemers ook vast. Dat doe je in je “Employee Value Proposition” (EVP).
Stap 2: formuleer de boodschap van jouw employerbranding-strategie
In je EVP staan allerlei mooie dingen die je jouw medewerkers biedt. Maar waar zijn zij zelf nou het meest blij mee? Niet alles uit je EVP is voor je medewerkers even belangrijk. Wat zijn nu echt de aspecten die zij aan de buitenwereld vertellen? En dus: wat neem je mee in jouw boodschap?
Je achterhaalt deze aspecten door met je medewerkers in gesprek te gaan. Hou interviews of brainstormsessies, stuur een enquête uit of vraag op andere manieren om input. Bedenk ook goed wie je deze informatie laat ophalen. Vaak dikken mensen hun tevredenheid tegenover een eigenaar of manager wat aan en zijn ze tegenover een hr-/marketingmedewerker of externe partij wat eerlijker.
Zorg bovendien dat je het concreet maakt. ‘Goede arbeidsvoorwaarden’ of ‘een fijne sfeer’ lijken misschien mooie redenen waarom iemand bij je werkt, maar ze zijn ook nogal abstract. Wat voor de een goede arbeidsvoorwaarden zijn, vindt de ander veel te weinig. Een fijne sfeer betekent voor de een dat er veel gelachen wordt, voor de ander dat je makkelijk bij elkaar binnenloopt voor vragen en voor weer iemand anders dat het lekker rustig is en iedereen zijn eigen ding doet. Maak het dus concreet, zodat je straks in je employerbranding-strategie een heldere boodschap hebt die je naar buiten kunt brengen.
Tip: gebruik dit employerbranding-model
Vul dit employerbranding-model in om je boodschap helder te krijgen. Je werkt omhoog: van aspecten die je minimaal moet bieden om te concurreren met vergelijkbare bedrijven, via unieke zaken zoals je bedrijfscultuur, op naar je purpose. Denk hier goed over na: waarom doe je wat je doet? En waarom zouden anderen zich daarbij willen aansluiten? Dat maakt jouw bedrijf uniek en trekt de juiste mensen aan?
Stap 3: breng het naar buiten
Je hebt je boodschap geformuleerd. De volgende stap van je employerbranding-strategie is die informatie terecht krijgen bij potentiële kandidaten. Daar zijn allerlei manieren voor.
- Zet je eigen medewerkers in. Moedig hen aan om hun verhaal te delen, bijvoorbeeld met hun vrienden en familie of via hun eigen socialmediakanalen. Vraag ook actief om input van je medewerkers en help hen met dat wat ze nodig hebben om op hun manier je boodschap te delen. Zo voelen ze zich meer betrokken en zetten ze zich vaak net iets meer in.
- Maak een werkenbij-gedeelte op je website of een losse werkenbij-website. Het is afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van je organisatie en hoeveel tijd en budget je beschikbaar hebt waar je voor kiest. Interessante werkenbij-pagina’s zijn:
- Een overzichtspagina met links naar al je vacatures.
- Een overkoepelende pagina over wie jij bent als werkgever en welke concrete aspecten (uit stap 2) jou een aantrekkelijke werkgever maken, of een pagina per specifiek concreet aspect. Denk aan een pagina over je arbeidsvoorwaarden of een pagina met voorbeelden, foto’s of verhalen van alle leuke activiteiten die jullie organiseren.
- Aparte pagina’s voor elk van je afdelingen of teams, om die individueel voor te stellen.
- Verhalen van je huidige werknemers.
- Zet je overige beschikbare kanalen in. Denk aan je socialmediakanalen of je nieuwsbrief. Die gebruik je in principe om je klanten te bereiken, maar wie weet zit er tussen je klanten wel een interessante kandidaat of kent een van je klanten de perfecte nieuwe medewerker.
- Zet andere marketingmiddelen in. Ook advertenties via de juiste kanalen (bijvoorbeeld Google Ads of LinkedIn) helpen om jouw boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen.
Stap 4: zorg dat de rest ook klopt
De laatste belangrijke stap van je employerbranding-strategie gaat om het volgende. Heb je eenmaal de juiste boodschap bij de juiste mensen gekregen, dan ben je er nog niet. Denk ook na over de volgende vragen:
- Zit je vacaturetekst goed in elkaar? Die moet aansluiten bij je employerbranding-boodschap en wervend zijn geschreven.
- Hoe zit het met de opvolging? Stel dat iemand op je vacaturepagina besluit om echt te solliciteren. Hoe ingewikkeld is dat? Moet je een enorm formulier invullen en 5 documenten uploaden of hou je het laagdrempelig?
- Wat gebeurt er na de sollicitatie? Hoe lang moet iemand wachten op een reactie van jullie? Laat ook de mensen die niet op gesprek mogen komen dat netjes weten. Want zo’n positieve afwijzing delen ze wellicht ook met de buitenwereld.
- Welk type content gebruik je? Werk je alles tekstueel uit of gebruik je ook foto’s, video’s, infographics of andere content? Eigen foto’s of een werkenbij-video maak je werken bij jouw organisatie nog concreter.
Aan de slag met jouw eigen employerbranding-strategie?
Met de vier stappen uit ons employerbranding-stappenplan, het handige employerbranding-model en alle tips uit dit artikel kun je ook voor jouw eigen bedrijf een employerbranding-strategie opzetten. Dat is natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt veel bij kijken, zoals je net zelf ook hebt gelezen. Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw employerbranding-strategie? Of besteed je het proces liever geheel uit? De experts van Werving op Maat helpen je graag. Download ons employerbranding-magazine voor nog veel meer informatie!
Meer informatie over dit artikel?
Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.