Wat is een Employee Value Proposition? Tips & stappenplan!

EVP: alles wat je moet weten over de Employee Value Proposition

Employee Value Proposition: dat wat jij jouw werkgevers biedt

Wat heb jij als werkgever te bieden? In deze competitieve arbeidsmarkt is het, om medewerkers aan te trekken en te binden, heel belangrijk dat je weet wat jij te bieden hebt én dat je dat goed naar buiten brengt. Zodat mensen bij jou willen werken, en willen blijven werken. Een Employee Value Proposition (EVP) speelt daarbij een belangrijke rol. Wat is een Employee Value Proposition? En hoe maak je er voor jouw bedrijf ook een? Alles wat je moet weten, lees je hier.  

 

Wat is een EVP? 

Je hebt net al het antwoord gelezen op de vraag: waar staat EVP voor? Namelijk: Employee Value Proposition. De volgende belangrijke vraag is dan: wat is een EVP? De Employee (of Employer) Value Proposition betekenis is dit: je EVP bevat de waarde die jij als werkgever biedt aan je huidige en toekomstige medewerkers in ruil voor hun inzet en betrokkenheid. Waarschijnlijk denk je nu automatisch al aan het salaris en misschien wat extra arbeidsvoorwaarden zoals een reiskostenverzekering en vakantiedagen, maar het gaat om veel meer dan dat (daarover hieronder meer).  

Alles wat jij biedt, leg je vast in een helder document. Dat kun je delen met je medewerkers en gebruiken bij bijvoorbeeld het schrijven van vacatureteksten of in sollicitatiegesprekken. Dat zorgt ervoor dat zowel nieuwe als huidige medewerkers weten wat ze bij jou krijgen, en of dat bij hen past. En dat je dus de juiste mensen aantrekt, die passen bij jouw organisatie en daardoor vaak langer in dienst blijven.  

 

Het belang van een sterke Employee Value Proposition 

Een sterke EVP is van essentieel belang voor organisaties die talent willen aantrekken, behouden en motiveren. Je bent in staat om je te onderscheiden in de competitieve arbeidsmarkt en toptalent aan te trekken dat past bij jouw cultuur en waarden. Bovendien draagt een sterke EVP bij aan het verhogen van de betrokkenheid en productiviteit van werknemers, wat op zijn beurt leidt tot verbeterde bedrijfsresultaten. 

 

Wat staat er in een goede Employee Value Proposition? 

Waar bestaat een EVP uit? Een goede EVP omschrijft in ieder geval wat je als werkgever biedt op de volgende vlakken: 

  1. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Een goed wil zeggen: een competitief salaris. Denk daarnaast aan bijvoorbeeld een pensioenregeling, reiskostenverzekering en vakantiedagen. 
  2. Ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden. Of dat nu in de vorm van een opleidingsbudget is, interne trainingsmogelijkheden, een duidelijke doorgroeimogelijkheden binnen je organisatie of iets anders. 
  3. Werksfeer en bedrijfscultuur. Hoe gaan jullie met elkaar om, wat zijn waarden die iedereen in het bedrijf deelt, waar staan jullie voor? Het is belangrijk om dat vast te leggen. Zo trek je mensen aan die dezelfde dingen belangrijk vinden. Niet elk bedrijf hoeft namelijk dezelfde werksfeer en bedrijfscultuur te hebben, juist niet! Als je passend personeel wil vinden en behouden, gaat het erom dat dat wat die mensen belangrijk vinden overeen komt met hoe het bij jouw bedrijf is.  
  4. Werk-privebalans. Denk aan flexibele werktijden, de mogelijkheid om thuis te werken of andere zaken. Ook hier geldt weer: je hoeft niet per se bijvoorbeeld thuiswerken toe te staan, bij sommige functies en bedrijven kan dat ook niet. Ga vooral na wat jouw doelgroep belangrijk vindt en wat jij als bedrijf belangrijk vindt en zorg dat daar een match is.  
  5. Erkenning en waardering. Denk aan bonussen, loonsverhoging maar ook feedbackmomenten, evaluaties, ruimte voor verbetering, etc.  

 

Hoe een sterke EVP op te bouwen? 

Het opbouwen van een sterke Employee Value Proposition vereist een strategische aanpak. Hier zijn enkele stappen die organisaties kunnen nemen om een effectieve EVP te ontwikkelen: 

  • Begin bij jezelf. Je komt vast zelf al wel een eind met dingen die jij te bieden hebt. Begin eens met die op papier te zetten. 
  • Betrek je medewerkers. Waarom zijn zij blij met hun werk(plek)?  Misschien komen zij met zaken waar jij nog helemaal niet over had nagedacht. 
  • Gebruik het model hieronder. Heb je alles? Bied je voldoende op elk vlak? Je werkt in deze piramide van beneden naar boven. Via de waarden die je minimaal moet bieden (zoals een goed salaris), via unieke zaken zoals je bedrijfscultuur, werk je omhoog naar je purpose. Waarom doe je wat je doet? Waarom zetten jouw mensen zich voor je in? Door dat goed duidelijk te hebben, kun je mensen aantrekken die hetzelfde belangrijk vinden. 
  • Breng alles samen in heldere, bondige punten. Zo is het direct voor iedereen duidelijk waar jouw waardepropositie uit bestaat.   

EVP: employee value proposition model

 Zorg ervoor dat de EVP vervolgens duidelijk wordt gecommuniceerd naar zowel interne als externe doelgroepen. Gebruik verschillende kanalen, zoals de bedrijfswebsite, sociale media en wervingsmaterialen, om de EVP te promoten. Monitor regelmatig de effectiviteit van de EVP en pas deze aan waar nodig. Luister naar feedback van werknemers en pas de EVP aan om te blijven voldoen aan hun behoeften en verwachtingen. 

  

Jouw eigen EVP maken? 

De Employee Value Proposition is een essentieel instrument als je talent wil aantrekken en behouden. Dankzij een sterke EVP kunnen bedrijven zich onderscheiden in de competitieve arbeidsmarkt en de betrokkenheid en productiviteit van werknemers vergroten. In dit artikel heb je antwoord gekregen op de vraag ‘Wat is een EVP?’ en hebben we je Employee Value Proposition betekenis gegeven. Ook heb je geleerd wat er in een goede EVP zit en hoe je er zelf een opstelt voor jouw bedrijf. Ga er mee aan de slag en ontdek wat het je oplevert! 

Heb je daar hulp bij nodig? De employerbranding-specialisten van Werving op Maat staan voor je klaar en helpen je graag verder. Vul jouw vraag in via het formulier hieronder en we gaan voor je aan de slag. 

Meer informatie over dit artikel?

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Stuur ons een bericht

    Sluiten

    Stuur ons je CV!

    Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Jouw gegevens

      Voeg een cv toe
      Sluiten

      Upload hier jouw vacature

      Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

      Direct contact?